Waar in veel
plaatsen in Nederland het oranjegevoel overheerst, lijkt Wamel getroffen door
een heel eigen virus: het blauw-gele vlaggenvirus. Na de Sint Henricusstraat is
nu ook Nieuw Hollenhof aangestoken door de vrolijke vlaggenkoorts. En wie denkt
dat de tropische temperaturen de inwoners tegenhouden, heeft het mis.
Terwijl
elders het hitteplan wordt gevolgd, staan in de Sint Henricusstraat bijna vier
eeuwen aan levenservaring bij elkaar om de vlaggenmasten in gereedheid te
brengen. Niet voor een WK of EK, maar voor de jaarlijkse dorpswandeling, een
traditie die in Wamel nog altijd springlevend is.
De bekende
vlaggenstraat kreeg inmiddels gezelschap van Nieuw Hollenhof. Om de
feestvreugde nog verder te vergroten werd Joop Lamers, die inmiddels tot
voorzitter is gebombardeerd, helaas weet hij dat zelf nog niet ook bij de
voorbereidingen betrokken. Naast de rood-wit-blauwe vlaggen zullen straks
vooral de kenmerkende blauw-gele dorpsvlaggen het straatbeeld kleuren.
Ondanks de
tropische hitte gooiden Martien van Dinteren, Rien Thijssen, Albert van
Zwolgen, Joop Lamers en enkele andere kornuiten het hitteplan in de ijskast. Er
werd beton gestort voor vernieuwde vlaggenmasten, zodat alles er weer piekfijn
bij staat. Wie de Sint Henricusstraat binnenrijdt, wordt niet alleen verwelkomd
door een zee van bloemen, maar ook door de geur van verse koffie die Nellie van
Zwolgen voor de harde werkers klaar heeft staan. Want, zo zeggen de mannen
zelf, drank is aan hen niet besteed.
Als alles
volgens planning verloopt, zullen woensdag de vlaggen weer trots wapperen boven
de straten van Wamel. Of het vlaggenvirus zich nog verder door het dorp zal
verspreiden, zal de toekomst uitwijzen. Maar Joop Lamers maakt zich daar niet
druk om.
„Och”, zegt
hij lachend, „je moet bezig blijven, ook met dit warme weer.”