Met een zonnig weekend in het vooruitzicht staan de Pontjesdagen op het punt van beginnen. Het populaire fietsevenement, dat plaatsvindt van 16 t/m 18 mei, trekt dit jaar opnieuw veel belangstelling. De verspreiding van Pontjesdagen pakketten is dit jaar meer dan vertienvoudigd. Vorig jaar bleef de afname van de speciaal ontwikkelde Pontjesdagen Fietspakketten steken op 252 stuks. Dit jaar zijn er al 3.000 pakketten afgenomen door consumenten, waarvan 800 via de webshop.
De Pontjesdagen worden mogelijk gemaakt door een brede samenwerking van de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Heusden, Land van Cuijk, Maasdriel, Oss, West Maas en Waal en Wijchen, en het Waterschap Aa en Maas. Ook Stichting Maasmeanders ondersteunt het initiatief. Stichting Bureau Toerisme verzorgt dit jaar voor de derde keer op rij de marketing en communicatie rondom het evenement.
"Ieder jaar bouwen we verder aan het evenement. Zo hebben we dit jaar ook live entertainment op een aantal veerpontjes georganiseerd. Samen met de groeiende inzet van ondernemers en betrokken organisaties maken we het evenement steeds iets beter en mooier. En dat zien we terug in de belangstelling voor dit fietsweekend langs en over de Maas", aldus Caroline Scholtens van Stichting Bureau Toerisme. De cijfers van uitgegeven pakketten zijn slechts een deel van de belangstelling, want alle informatie over de routes, activiteiten en voordeelbonnen wordt ook online aangeboden. "Veel mensen vinden het toch fijn om zo’n pakket te bestellen of op te halen. Dan stippel je thuis op je gemak je route uit met leuke stops onderweg." vult Caroline Scholtens aan.
Het live entertainment op drie veerponten zorgt voor extra beleving onderweg. Zo kunnen fietsers genieten van live-muziek op de veerponten Herpt-Bern en Ravenstein-Niftrik of een karikatuur laten tekenen op de veerpont Vierlingsbeek-Bergen. Alle informatie is overzichtelijk gebundeld op de website www.pontjesdagen.nl.
De communicatiecampagne rondom de Pontjesdagen bestaat uit een combinatie van online en offlinemiddelen. Naast een online mediacampagne en prominente zichtbaarheid via driehoeksborden in deelnemende gemeenten, zijn de Pontjesdagen opgenomen in de nieuwsbrieven van Plus Magazine en Fiets Actief en vermeld in de Margriet. Ook lokale en regionale nieuwsmedia besteden uitgebreid aandacht aan het evenement. Beachflags langs de routes zorgen voor herkenbaarheid op locatie. De verwachte totale bereikcijfers voor de Pontjesdagen 2025 worden geraamd op 1,2 miljoen.
Stichting Bureau Toerisme kijkt samen met alle partners uit naar een geslaagd fietsweekend met volop zon, recreatie en gastvrijheid in het Maasgebied – van het Land van Cuijk tot Heusden.