Gasten nemen massaal souvenirs mee uit de horeca

28 jul , 12:05 Nieuws
bier-tap-drinken-915x518
© https://pxhere.com/

Bij 1 op de 10 horecaondernemers verdwijnt wekelijks iets. Van glazen en servetten tot beamers en spiegels. Alles lijkt een potentieel aandenken.

'Souvenir' uit de kroeg

Een avondje uit loopt voor sommige gasten niet alleen af met een kater, maar ook met een ‘souvenir’ onder de arm. Uit landelijk onderzoek van Drukwerkdeal blijkt dat bij ruim 10% van de horecaondernemers minstens één keer per week spullen verdwijnen. En het gaat allang niet meer alleen om bierviltjes of een verdwaald glas.

Vreemde buit

De buit varieert van wc-rollen tot een complete Nespresso-machine. Eén ondernemer meldde dat een gast erin slaagde een vastgekitte spiegel los te wrikken en mee te nemen. Een beamer verdween ook al eens spoorloos. In 6% van de horecazaken gebeurt het zelfs dagelijks, en vooral middelgrote zaken zijn opvallend vaak de klos. Soms duiken de gestolen spullen weer op. Eén op de vijf ondernemers zag een ‘geleend’ item terugkomen, vermoedelijk bezorgd teruggebracht door een gast met een schuldgevoel.

Waarom mensen stelen?

Volgens 44% van de ondervraagde ondernemers vinden gasten het gestolen item een ‘grappig aandenken’. Anderen denken dat drankgebruik meespeelt, of dat het simpelweg per ongeluk gebeurt. Toch blijft de schade voor de ondernemer, zowel letterlijk als figuurlijk. In de meeste gevallen kost het minder dan vijftig euro per maand, maar voor 2% loopt het verlies op tot wel duizend euro. KLIK HIER voor het volledige onderzoek.